субота, 24. мај 2014.

"Небо и на небу дуга" - ТЕМАТСКИ ДАН

ПРОЈЕКАТ У НАСТАВИ

ТЕМАТСКИ ДАН:
НЕБО И НА НЕБУ ДУГА


ОШ „Вук Караџић''Сурдулица
Школска година: 2013/14.год.
Учитељица: Данијела Момчиловић
Учитељица сарадник: Иванка  Ристић

У овом тематском дану учествују ученици II/1 разреда, a као помоћ нам се придружују старији другари из IV/2.
Тематски дан организован је са мишљу да интердисциплинарни приступ одређеној наставној теми ученика наводи на трансфер знања из једног предмета у други, подстиче га на повезивање знања стеченог у различитим областима живота, а то васпитно делује на његову личност јер га учи сналажљивости и примењивања наученог у пракси.




СТРУЧНИ ПОДАЦИ О ЧАСОВИМА:
Наставни предмети, наставне јединице,
тип часа:
1.Српски језик- Мајка Јову у ружи родила, народна успаванка - обрада
2.Свет око нас – Небо и на небу дуга - обрада
3. Ликовна култура – Једнобојан – вишебојан; дуга, обрада
4. Слободне активности – Драматизација текста „Прича о дугиним бојама“
Облик рада:
индивидуални,  фронтални, групни, у пару
Наставне методе:
Текст-метода, илустративна, интерактивна, метода разговора, кооперативна, метода практичног рада, демонстративна.
Наставна средства:
ЦД са песмама Земља снова и Иза дуге. Наставни листићи за групни рад и рад у пару. Материјал са текстовима који прате наставну тему. Стиропор, боје, костими и реквизита за скеч, драмски текст.
Специјални облик наставе:
Корелативна настава са интердисциплинарним приступом наставној теми
Временска артикулација часа:
Сви часови су 45-оминутни.
Корелација;
Музичка култура

ЦИЉ ТЕМАТСКОГ ДАНА:
Образовни циљеви: Упознавање успаванке као дела народне књижевности и повезивање народних веровања са појавама у природи. Упознавање са важном особином светлости. Стицање елементарног знања о утицају боје на разликовање облика који нас окружују, развијање смисла за боју као једног од најважнијих ликовних елемената.
Функционални циљеви: Повезивање наставних садржаја. Трансфер из имагинарног у естетско, потом у когнитивно. Доживљавање природних појава на различите начине Доживљавање једне појаве на различите начине: Дуга са аспекта ликовног уметника, позоришног уметника, књижевника, научника. Разумевање уметничког израза.
Васпитни циљеви: Неговање традиције,стварање смисла за уочавање естетских вредности. Јачање перцепције за звуке и боје у природи. Оспособљавање ученика за уживање у чаролијама природе, али и стварање љубави према позоришној и ликовној уметности.

За образац припреме захваљујем колегиници, Луцији Тасић.


                                                                            
САДРЖАЈ РАДА:


1.ЧАС
СРПСКИ ЈЕЗИК:  


СРПСКИ ЈЕЗИК:
Мајка Јову у ружи родила, народна успаванка – обрада
     1.     активност (5 мин.)
Мотивациона фаза:
Слушање и певање песме Земља снова
О чему пева песма коју смо слушали? (О земљи нова)
Како деца иду у земљу снова? ( Када се успавају)
Ко обично пева овакве песме деци? (Мама)
Када? (Пре спавања)
Како онда можемо да назовемо овакве песме? (Успаванке)
Да се подсетимо шта су успаванке?
Ученици лепе наставни листић са дефиницијом успаванке у свеску. Изглед наставног листића (прилог 1.)

 







      2.     актривност
Истицање циља часа: (5 мин)
Данас ћемо научити једну народну успаванку. Чули смо песму коју данас деца слушају пред спавање, а сада ћете чути и једну којом су се некад деца успављивала.

     3.     активност (5 мин)
Изражајно читам песму Мајка Јову у ружи родила (Читанка, стр. 107.)                 Мајка Јову у ружи родила
Мајка Јову у ружи родила,
ружица га на лист дочекала,
бела вила у свилу повила,
а пчелица медом задојила,
ластавица крилом покривала:
нек је румен ко ружа румена,
нек је бијел ко бијела вила,
нек је радин ко пчела малена,
нек је хитар као ластавица.

     4.     активност (10 мин)
Анализа песме
     1.     Чија љубав и нежност је изражена у стиховима ове песме?
     2.     Ко је све дочекао малог Јову у новом свету?
     3.     Како замишљаш ову бебу?
     4.     Који стихови говоре о мајчиним жељама?
     5.     Које особине мајка жели за своје дете?
     6.     Ко јој помаже да се те лепе жеље остваре?
     7.     Коју од њених жеља сматраш најважнијом?

     5.     активност  (15 мин)
Увод у данашњу тему „Небо и на небу дуга“
Песма „Мајка Јову у ружи родила“ је народна успаванка. Она је део народне књижевности.
      -         Шта још спада у народну књижевност? (бајке, басне, приповетке, песме, загонетке, пословице...)
      -         Шта значи када кажемо „народна“ књижевност? (значи да је настала из народа)
      -         Ко је сакупљао и записивао оно што народ исприча? ( Вук Караџић ).
     -         Да ли знате да постоје многа народна веровања у  која су записана у народној књижевности. Веровало се да многе ствари човека могу учинити срећним. Можете ли да наведете пример неког народног веровања.
1.     звезда падалица
2.     оџачар
3.     трепавица
4.     дуга

У народу постоје разна веровања о дуги. Неки су мислили да се тамо где дуга додирује земљу налази ћуп са благом. Постоји веровање да ће онај ко прође испод дуге имати пуно среће.
(прилог 2.) (Истичем прилог на табли).
Да ли дуга стварно постоји???
Сазнаћемо на наредном часу


Домаћи задатак: научити песму напамет.







2.ЧАС
СВЕТ ОКО НАС

СВЕТ ОКО НАС -  Небо и на небу дуга - обрада

     1.     актривност  (5 мин.)
Мотивација за рад: Слушање песме Иза дуге – Беби Дол
Да ли дуга стварно постоји???
     2.     актривност
Истицање циља часа:
На овом часу ћемо сазнати да ли дуга стварно постоји и шта је заправо дуга.
     3.     актривност (10 мин.)
Рад у пару: Сваки  пар добија текст о дуги, чита, анализира не би ли одговорили на питање Да ли дуга стварно постоји???
(Прилог 3.)

Дуга је једна од најлепших природних појава. Човек дуго није знао шта је у ствари дуга и трудио се да пронађе одговор.
Сунчева светлост је мешавина више боја. На пример, на мехуру од сапунице видимо црвену, наранџасту, жуту, зелену, светло плаву,  плаву и љубичасту боју. Боје стварају пругасту траку. Свака боја се прелива у следећу. Црвена боја се увек налзи на врху, тј. на спољашњој ивици дуге. Љубичаста је увек на доњој, унутрашњој страни.
Дуга се види када за време кише сија сунце. Док пада киша сунчеви зраци се пробијају кроз облаке и преламају се кроз кишне капи. Дуга се појави  на небу као велики полукружни лук. Али, не види се сваки пут. Потребно је и да киша јако пада, да је сунце ниско (да је јутро или вече) и да нам је Сунце иза леђа. Налази се увек на супротној страни од оне на којој се налази Сунце. Колико тога треба да се усклади да бисмо видели нешто тако лепо!
У народу постоје разна веровања о дуги. Неки су мислили да се тамо где дуга додирује земљу налази ћуп са благом. Постоји веровање да ће онај ко прође испод дуге имати пуно среће.


(наставни листић је преузет са интернета, ако се аутор препозна волела бих да се јави)

       Сваки пар усмено одговара на задато питање, не би ли смо дошли до закључка да је дуга привиђење!


     4.     актривност (15 мин.)
Парови  добијају наставне листиће, које израђују поделивши посао и договарајући се. (Прилог 4.)

     1.     Када се види дуга?
_________________________________________________

_________________________________________________



      2.    Обој дугу према редоследу боја.















      3.    Да ли се дуга види ако пада киша, сија сунце и тачно је подне? Објасни.
 ___________________________________________________
 ___________________________________________________
 ___________________________________________________


      4.    Које ти се веровање о дуги највише допада? Зашто?
 ___________________________________________________
___________________________________________________
___________________________________________________   

(наставни листић је преузет са интернета, ако се аутор препозна волела бих да се јави)

     5.     актривност ( 15 мин.)
Извештавање парова.


Домаћи задатак: Обојити дугу на 156. страни у уџбенику.










3.ЧАС
ЛИКОВНА КУЛТУРА



ЛИКОВНА КУЛТУРА – 2 часа
 Једнобојан – вишебојан; дуга, обрада

Дуга од стиропора
Потребан материјал:
-         стиропор дебљине 4 центиметара;
-         поликолор;
-         тонери (црвени, плав и жут) ;
-         пластичне чаше;
-         скалпел;
-         четке за бојење;
-         кецеље.

1.     активност (10 мин.)
Пријем гостију – старијих другара и подела ученика у 7 група тако да свака група буде мешовита (састављена од ученика 2. и ученика 4. разреда)

2.     активност (10 мин.)
Припрема материјала за рад  и давање инструкција о основним и изведеним бојама, као и усмеравање ученика II разреда на знања која имају њихови старији другари који ће им помоћи.

3.     активност(50 мин.)
Самостални рад ученика уз праћење и пружање помоћи од стране обе учитељице.

4.     активност (20 мин.)
Када се делови дуге осуше спојити дугу у целину и изложити је на предвиђено место.












Ово је екипа која је реализовала час ликовне културе








4.ЧАС
СЛОБОДНЕ АКТИВНОСТИ
Драматизација текста: ПРИЧA O ДУГИНИM БOJAMA
Потребан материјал:
-         костими:
·        мајице: црвена, наранџаста, жута, зелена, светло плава, тегет, љубичаста и сива.
плави шешир

·        слике на стиропору
·         
-         Улоге: наратор, седам дугиних боја и киша

ПРИЧA O ДУГИНИM БOJAMA
Jeднoм дaвнo, свe бoje свeтa зaпoчeшe свaђу: свaкa je тврдилa дa je бaш oнa нajбoљa, нajвaжниja, нajкoрисниja, нajoмиљeниja.
Зeлeнa рeчe:"Jaснo je дa сaм ja нajвaжниja. Ja сaм знaк живoтa и нaдe. Изaбрaнa сaм зa трaву, дрвeћe, лишћe, бeз мeнe би угинулe свe живoтињe. Бaцитe пoглeд пo крajoлику и видeћeтe дa мeнe имa нajвишe."
Плaвa je прeкину:"Tи сaмo мислиш нa зeмљу, нo узми у oбзир и нeбo и мoрe. Вoдa je упрaвo извoр живoтa, a тo бивa пoмoћу oблaкa и плaвoг мoрa. Нeбo дaje мир, вeдрину и спoкojствo."
Жутa сe зaкикoтa:"Ви стe тaкo oзбиљнe. Ja дoнoсим смeх, вeсeљe и тoплину у свeт. Сунцe je жутo, мeсeц je жут, звeздe су жутe. Свaки пут кaдa углeдaш сунцoкрeт цeo свeт пoчињe дa сe смeши. Бeз мeнe нe би билo зaбaвe."
Нaрaнџaстa je билa слeдeћa кoja je зaсвирaлa свojу пeсму:"Ja сaм бoja снaгe и здрaвљa. Mo
ждa сaм рeткa, aли сaм дрaгoцeнa, jeр служим унутрaшњим пoтрeбaмa људскoг живoтa. Ja нoсим свe нajвaжниje витaминe. Сeтитe сe сaмo шaргaрeпe, пoмoрaнџe, дињe, мaнгa. Ja сe нe рaзвлaчим свe врeмe нaoкoлo, aли кaд испуним свo нeбo при излaску или зaлaску сунцa, мoja je лeпoтa тoликo бљeштaвa дa никo ни нa jeдну oд вaс ни нe пoмисли."
Црвeнa вишe ниje мoглa дa издржи. Викнулa je:"Ja сaм влaдaр свих вaс, крв, крв, живoтa. Ja сaм бoja oпaснoсти и хрaбрoсти. Вoљнa сaм дa сe бoрим кaдa зa тo имa рaзлoгa. Moгу дa зaпaлим стрaст. Бeз мeнe би зeмљa билa пустa кao мeсeц. Ja сaм бoja стрaсти и љубaви...црвeнe ружe и мaкa."

Љубичaстa сe пoдиглa дo свoje пунe висинe. Билa je врлo висoкa и гoвoрилa je сa вeликoм пoмпoм:"Ja сaм бoja влaдaњa и мoћи. Крaљeви, вoђe, увeк су мe бирaли jeр ja сaм бoja aутoритeтa и мудрoсти. Људи мe нe питajу нeгo слушajу и пoкoрaвajу сe."
Индигo je гoвoрилa мнoгo тишe oд других, aли jeднaкo oдлучнo:"Зaмислитe мeнe. Ja сaм бoja тишинe. Jeдвa мe примeћуjeтe, aли бeз мeнe свe стe ви сувишнe. Ja знaчим рeфлeксиjу и мисao, сумрaк и дубинe. Пoтрeбнa сaм вaм зa рaвнoтeжу и кoнтрaст, зa мoлитву и унутрaшњи мир."
И тaкo су бoje нaстaвилe дa сe хвaлe, свaкa увeрeнa дa je бaш oнa нajбoљa. Њихoвa свaђa пoстajaлa je свe глaсниja и глaсниja. Oдjeднoм je бљeснулa сjajнa бeлa свeтлoст, зaчуo сe грoм и прaсaк. Пoчeлa je дa пaдa jaкa кишa. Свe су сe бoje згрaбилe oд стрaхa и стиснулe jeднa уз другу.
Кишa прoгoвoри: "Ви, глупe бoje, бoритe сe мeђу сoбoм, свaкa пoкушaвa дa влaдa нaд oстaлимa. Зaр нe знaтe дa вaс je Бoг свe ствoриo? Свaку зa сврху jeдинствeну, рaзличиту. Бoг вoли свe нaс. Ухвaтитe сe зa рукe и пoђитe сa мнoм. Oн ћe вaс прoстрти прeкo нeбa у вeликoм луку бoja кao пoдсeтник дa вaс свe вoли и дa мoзeтe живeти зajeднo у миру."
И тaкo свaки пут кaдa Бoг кoристи jaку кишу дa oпeрe свeт, oн стaвљa нa нeбo дугу. Кaдa je видимo, сeтимo сe дa трeбa дa цeнимo jeдни другe.
    1.     активност (10 мин.)
Изражајно читање текста од стране учитељице, кратка анализа и изражавање импресија ученика.
     2.     активност (5 мин.)
Подела улога (цедуљице са улогама ученици извлаче из шешира) Када сваком припадне улога следи костимирање.
     3.     активност (10 мин.)
Читање целокупног текста у себи.
     4.     активност (10 мин.)
Читалачка проба – читање по улогама
    5.     активност (10 мин.)
Мизансценска проба са реквизитима.
НАПОМЕНА:  Настављамо са пробама на следећем часу слободних активности. Ученици имају задатак да до тада науче своје текстове напамет. Ову представицу приказаћемо у склопу приредбе за родитеље поводом завршетка 2. разреда, где ће нам као сценографија послужити дуга коју смо направили на часу ликовне културе.











ЕВАЛУАЦИЈА ТЕМАТСКОГ ДАНА ОД СТРАНЕ УЧЕНИКА.
ДИСКУСИЈА О  ТЕМАТСКОМ ДАНУ ОД СТРАНЕ КОЛЕГА И САРАДНИКА.



Нема коментара:

Постави коментар